.
Buang mindset eczema ni kena berpantang macam orang lepas bersalin.
Makan banyak pun takpe,
kulit makin kuat & tidur lena kerana makan telur.
Budak dari baby hingga 3 tahun,
dia perlukan telur sangat banyak untuk perkembangan otak.
Sebab itu ramai anak² eczema terbantut & perkembangan lambat sebab mak² kata anak² alergik telur. Sebenarnya lagi banyak makan ubat, sapuan tidak alami, steroid..maka lagi tinggi alergik dia. Jadinya, anak itu akan alergik dengan semua makanan.
🚫🚫🚫
Aiskrim, roti, coklat, air kotak memang trigger eczema.
Kena elakkan makanan radang. Makanan organik pun boleh jadi makanan tinggi radang juga.
Eczema boleh makan cili & santan. Tolong makan santan kerana bagus untuk kuatkan usus, antiradang, kaya dengan mineral semulajadi yang tak jumpa kat mana².
Santan kaya dengan fatty acid. Makan santan hari².
Buat sayur masak lemak hari² (guna santan segar). Jangan makan santan kotak.
Selepas kerap makan santan, badan anak² eczema akan mula berisi, perut lebih kenyang.
_
Waktu tgh radang
Jangan minum black tea ❌
minum baobab atau roiboos tea ✅✅
🚫🚫 Buah tak boleh makan
Anggur ❌
sebab histamin, tinggi racun.
Jadi mudah batuk jika dimakan.
‼️‼️ Tak boleh makan selagi eczema flare.
strawberries, anggur, kumpulan berries, oren, kiwi, buah² putik muda macam mangga muda, betik muda, macam buah² orang buat cicah² masam tu tak bagus, ciku, langsat, mata kucing.
Buah durian boleh makan.
Buah kena banyak dimakan ;
Pisang.
Wajib makan pisang sangat banyak (ikutlah nak makan berapa banyak pun) setiap hari sebab ia buah yang pulihkan eczema.
Pisang baik untuk mood. Tinggi magnesium & potassium. 2 nutrien yang penting untuk mood yang baik, tidur yang baik, emosi yang stabil, kulit yang kuat, makanan usus.
Badan eczema craving nutrisi.
_
Tinggalkan & jangan ajar anak cicah biskut dengan air milo kerana itu penyebab radang.
Solusi ; banyakkan makan pisang. Nutrisi akan cukup. 2 minggu ke atas akan perasan kita tak rasa nak craving makanan tak elok dah.
.
_
Diskusi Bermula! 😍
Jangan biasa gunakan #EczemaFighter atau #EczemaWarrior sebab kita nak bebas eczema. #AkuBebasEczema #AnakkuBebasEczema #AnakkuLayakSembuh pilihan yang lebih bagus.
Eczema Fighter & Eczema Warrior ni maksudnya tak sudah² lagi melawan eczema itu
.
June 25, 2023 242 3